Skartační lhůty

Jak splnit zákon, ušetřit místo a neplatit pokuty

Proč se vyplatí skartační lhůty řešit hned?

Papíry a digitální soubory nemůžete mazat a skartovat „podle pocitu“. Skartační lhůty určují minimální dobu, po kterou musíte dokumenty povinně uchovávat, aby obstály při kontrole finančního úřadu, soudu nebo auditu. Kdo si lhůty splete, riskuje:

  • pokuty až 100 000 Kč podle zákona 499/2004 Sb.,
  • doměrky daní a penále,
  • ztrátu důkazů pro případné spory.

Dobrá zpráva: správně nastavený spisový a skartační plán dnes zvládnete bez stohů šanonů – díky digitálnímu řešení.

Klíčové paragrafy, které musíte znát:

Předpis Co upravuje pro skartační lhůty
Zákon 499/2004 Sb. (archivnictví a spisová služba) povinnosti při skartačním řízení, dohled státního archivu
Zákon 563/1991 Sb. (o účetnictví) uchovávání účetních záznamů
Zákon 582/1991 Sb. (sociální zabezpečení) mzdové a personální dokumenty

 

Jak se lhůta počítá?

Začíná 1. dne následujícího účetního roku po tzv. spouštěcí události (např. uzavření účetního období).

Přehled nejčastějších skartačních lhůt

Dokument Lhůta
Běžná korespondence, pracovně-právní smlouvy 3 roky
Účetní doklady, knihy, pokladní doklady 5 let
Účetní závěrka, daňové doklady pro DPH 10 let
Evidenční listy důchodového pojištění (ELDP) 30 let
Mzdové listy a přílohy 45 let

Digitální cesta: Datarios splňuje podmínky skartačních lhůt za vás

Automatická evidence – dokument dostane časové razítko (skartační znak) už při vytěžování faktur, žádné ruční přepisování.

Online přístup – kontrolorovi otevřete archiv na tři kliknutí, nemusíte běhat do suterénu pro šanony.

3 časté chyby, které stojí peníze

  • Nesprávně určená lhůta – účetní doklad omylem zničíte po 3 letech místo po 5.
  • Chybějící „spouštěcí okamžik“ – nevypátráte, odkdy vůbec začít lhůtu počítat.
  • Papíry jen v krabicích – po povodni či stěhování jsou doklady nečitelné, v případném soudním řízení jsou neuznatelné.

Doporučený postup pro firmy v roce 2025

  • Zmapujte typy dokumentů a přiřaďte jim skartační znaky.
  • Digitalizujte nové i žijící spisy – skeny s elektronickým podpisem mají stejnou váhu jako originál.
  • Nastavte interní směrnici pro práci s elektronickými dokumenty.
  • Vzdělávejte tým – krátké školení ušetří desítky chyb.
  • Průběžně revidujte lhůty – novelizace zákonů sledujte alespoň jednou ročně.

 

Skartační lhůty nejsou jen „papírové peklo“. Jsou to jasná pravidla, která chrání firmu před pokutami a dokazují správnost účetnictví. Digitální archiv Datarios splňuje skartační lhůty a chrání vaše data před ztrátou.

Chcete mít jistotu, že archivujete správně?

Domluvte si nezávaznou konzultaci a zjistěte, jak Datarios splňuje skartační lhůty za vás.

Archivujte doklady se systémem Datarios – vyplňte formulář právě teď!

Vyplňte náš jednoduchý formulář níže a my se s vámi co nejdříve spojíme. Získejte více informací, individuální konzultaci a nabídku přesně na míru Vašim potřebám. Vaše cesta k digitální archivaci začíná právě teď!

    Nezávazná konzultace zdarma

    Nechte nám na sebe kontakt a my se Vám ozveme, až se Vám to bude hodit. Během 30ti minut Vám celý systém představíme a řekneme, jak začít.

    Webinář

    Přihlaste se na náš webinář, nezdržíme Vás déle než 60 minut! Účast je BEZPLATNÁ a NEZÁVAZNÁ.
    Příští termín webináře
    26. 6. 2025 10:00

    Za podpory